بیماری های زبانی کدامند ؟

بی شک خوردن و آشامیدن یکی لذت بخش ترین نیاز های انسان است؛ حال تصور کنید که بیماری های زبانی در لذت خوردن و آشامیدن اختلال ایجاد کنند؛ چقدر دردناک و غیر قابل تحمل خواهد بود!

با خوردن و آشامیدن است که انسان به جسمی قوی دست خواهد یافت و بدن او در برابر بیماری ها مصون خواهد ماند؛ پس هر چیزی که مانع از خوردن و آشامیدن شود در اصل شخص را به سوی بیماری و ناتوانی نزدیک تر می سازد.

بیماری های زبانی

زبان یکی از مهم ترین اعضای بدن است، از یک طرف در چشیدن طعم و مزه ی غذا بسیار مهم است و لذت خوردن و آشامیدن را به عهده دارد و از طرفی دیگر در تکلم و صحبت کردن بسیار تاثیر گذار است. نکته ی جالب توجه این است که ظاهر زبان نشان دهنده ی برخی از بیماری هاست؛ در اصل انعکاس دهنده ی حال درون است؛ به عنوان مثال، پزشکان می توانند کمبود ویتامین، ابتلا به بیماری ایدز و یا سرطان دهان را از روی ظاهر زبان بفهمند.

بهترین متخصص بیماری های دهان در اصفهان دکتر عاطفه توانگر با درمان و پیشگیری  از بیماری های دهان و دندان و زبان

انواع بیماری هایی که به زبان مربوط می شوند عبارتند از:

1. زبان جغرافیایی: این بیماری را به این دلیل جغرافیایی نامیده اند که شکل و ظاهر زبان شبیه نقشه جغرافیا می شود. این بیماری خوش خیم است و نتیجه ی تغییر ژنتیک است، و برآمدگی هایی سفید و صورتی بر روی زبان ایجاد می شوند که باعث می شوند که زبان شخص در برابر برخی مواد غذایی، ادویه جات، خمیر دندان و ترشی جات حساسیت نشان دهد و متورم شود. جای هیچ گونه نگرانی نیست و این بیماری قابل کنترل است و هیچ ارتباطی با سرطان های مربوط به دهان ندارد.
  2.  لوکوپلاکیا: از علائم این بیماری، پیدایش لکه هایی سفید رنگ است که بسیار شبیه به پلاک هستند و روی زبان ، حفره های دهان مانند لثه و سقف دهان را نیز در بر می گیرند.
  3. زبان شیاردار: این بیماری زبانی در بین زنان شایع تر است و شیار هایی کم عمق و یا عمیق بر روی زبان وجود دارد که باعث میشوند که خوردن و آشامیدن برخی مواد غذایی باعث سوزش زبان شوند. عواملی مانند وراثت، افزایش سن و برخی عوامل محیطی می توانند در بروز این بیماری دخیل باشند.
  4. بیماری مودار سیاه: برآمدگی هایی که بر روی زبان ایجاد می شوند سیاه رنگ و مو مانند هستند و به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود و جای نگرانی نیست و غیر خطرناک است.
  5. زبان موجدار: این بیماری ممکن است که در هر سن و سالی ایجاد شود و نشانه های آن، موج دار بودن لبه ها و حاشیه های زبان است.
  6. زبان قرمز:  هنگامی ایجاد می شود که بدن با کمبود آهن و ویتامین های گروه B12 مواجه شود. رنگ زبان به رنگ قرمز توت فرنگی تغییر می کند.
  7. زبان درد: این بیماری به دلیل عفونت قارچی ایجاد می شود و در کودکان و نوجوانان شایع تر است و لایه ای ضخیم و زرد رنگ روی زبان را می پوشاند.