بیماری پریودنتال لثه

بیماری پریودنتال که بیماری لثه نیز نامیده می شود ، یک عفونت جدی لثه است که به بافت نرم آسیب می رساند و بدون اقدام به  درمان ، می تواند استخوان نگهدارنده دندان های شما را از بین ببرد. پریودنتیت می تواند باعث لق شدن دندان ها یا از دست دادن دندان ها شود.

بیماری پریودنتال بیماری بسیار  شایع است اما تا حد زیادی قابل پیشگیری است زیرا  معمولاً نتیجه بهداشت ضعیف دهان است. مسواک زدن حداقل دو بار در روز ، نخ دندان کشیدن روزانه و انجام معاینات منظم دندانپزشکی می تواند شانس موفقیت درمان پریودنتیت را تا حد زیادی افزایش داده و همچنین شانس عود دوباره  آن را کاهش دهد.

بیماری پریودنتال لثه
لثه ها سالم سفت و صورتی کم رنگ هستند و به خوبی در اطراف دندان ها قرار می گیرند. علائم و نشانه های پریودنتیت می تواند شامل موارد زیر باشد:

• لثه های متورم یا پف کرده
  • لثه های قرمز روشن ، قرمز مات و یا ارغوانی
  • لثه هایی که هنگام لمس احساس نرمی دارند
  • لثه هایی که به راحتی خونریزی می کنند
  • مسواک خون آلود  بعد از مسواک زدن
  • مشاهده عفونت بین دندان ها و لثه ها
  • لق شدن دندان ها یا از دست دادن دندان ها
  • جویدن دردناک
  • فضاهای خالی جدیدی بین دندان های شما ایجاد می شود
  • تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان ها هنگام جویدن

زمان مراجعه به دندانپزشک

بهترین متخصص بیماری های دهان در اصفهان دکتر عاطفه توانگر

از برنامه توصیه شده دندانپزشک خود برای معاینات منظم هر شش ماه پیروی کنید. در صورت مشاهده علائم پریودنتیت ، در اسرع وقت از  دندانپزشک خود نوبت بگیرید هرچه زودتر به دنبال مراقبت و درمان  باشید ،  آسیب ناشی از بیماری پریودنتال  کمتر  است.

علل

در بیشتر موارد ، توسعه پریودنتیت با پلاک شروع می شود در صورت عدم درمان ،  پیشرفت پلاک به بیماری پریودنتال لثه بدل می شود .

وقتی نشاسته ها و قندهای موجود در غذا با باکتری هایی که به طور معمول در دهان شما هستند تداخل پیدا می کنند ، پلاک روی دندان شما ایجاد می شود. دوبار در روز مسواک زدن و یکبار در روز نخ دندان کشیدن پلاک ها را از بین می برد .
. هر چه پلاک و جرم به مدت  طولانی تری روی دندان شما باقی بماند ، آسیب بیشتری می تواند وارد کند. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نمی توانید از شر جرم جلوگیری کنید – برای از بین بردن آن به تمیز کردن حرفه ای دندان نیاز دارید.
پلاک می تواند باعث التهاب لثه ، که خفیف ترین شکل بیماری لثه است منجر شود .

التهاب لثه سوزش و التهاب قسمتی از بافت لثه در اطراف دندان (لثه) است. التهاب لثه با درمان حرفه ای و مراقبت خوب دهان و دندان در خانه قابل برگشت است.
التهاب مداوم لثه می تواند باعث پریودنتیت شود و در نهایت باعث ایجاد مشکلاتی  بین لثه و دندان های شما می شود که با پلاک ، جرم و باکتری پر می شود. با گذشت زمان ، این شیارها عمیق تر می شوند و با باکتری های بیشتری پر می شوند. در صورت عدم درمان ، این عفونت های عمیق باعث از بین رفتن بافت و استخوان می شود و در نهایت ممکن است یک یا چند دندان را از دست بدهید.