توده دهان و جراحی توده دهان :

اما سوالی که ذهن اکثر افراد بیمار را درگیر کرده است ، جراحی توده دهان چیست ؟

یکی از مشکلاتی که به شدت بیماران را ناراحت می کند، بیماری تورم یا توده دهان  می باشد. توده دهان انواع مختلفی دارد که می توان به کیست، آبسه، آفت دهانی، فیبروم، برجستگی های استخوانی مربوط به فک و … اشاره کرد که با جراحی قابل درمان می باشد.

دهان یکی از اعضا بسیار حساس بدن می باشد. مواد غذایی مصرفی انسان ها از راه دهان وارد بدن می ‌شود، بنابراین رعایت بهداشت دهان بسیار مهم خواهد بود، زیرا عدم رعایت بهداشت امکان ورود باکتری ها و میکروب، به داخل بدن را افزایش می دهد. مشکلات و بیماری های مختلفی در رابطه با دهان، دندان و لثه ها وجود دارد که می ‌توان به فرنکتومی دهان ، سیاهی لثه ها و … اشاره کرد.

جراحی توده دهان

آشنایی با انواع توده دهان :

توده دهان از زبان  بهترین متخصص بیماری های دهان در اصفهان دکتر عاطفه توانگر انواع مختلفی دارند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. کیست: کیست های دهانی نوعی توده محسوب می شوند که روی لثه ها و اطراف دندان ها نمایان می شوند. کیست نوعی برجستگی می باشد که از هوا، مواد نرم و مایع تشکیل شده اند. این کیست بدون درد به کار خود ادامه می دهد اما تا زمانی که عفونت نکرده باشد.
  2. آبسه: آبسه نیز مانند کیست یک برآمدگی می باشد که روی لثه ایجاد می شود. اما آبسه بر خلاف کیست با درد و عفونت همراه می باشد که علامت های مختلفی دارد. از علایم آن می توان به احساس درد بسیار شدید در ناحیه لثه اشاره کرد که این درد با گذشت زمان بیشتر نیز می شود، همچنین این درد ممکن است به درد گوش، گلو درد و … نیز گسترش یابد.
  3. آفت: آفت نوعی توده دهانی می باشد که عموماً بی ضرر است. این توده یا تورم عموما زرد رنگ و یا سفید می باشد و اطراف آن لایه قرمز رنگی وجود دارد. این نوع عارضه برجسته نیست و هنگام خوردن مواد غذایی درد شدیدی در محل عارضه حس می شود.
  4. فیبروم: این عارضه یکی از توده های بسیار شایع در بین افراد می باشد که روی لثه ها نمایان می شود. این توده، توده سرطانی نمی باشد. ناگفته نماند که توده نامبرده علاوه بر لثه امکان دارد در اطراف زبان، درون گونه و … ایجاد شود. فیبروم بدون درد می باشد.
  5. برجستگی های استخوانی مربوط به فک: این برجستگی درون فک پایین، روی دندان، زیر دندان، دو طرف زبان و … ایجاد می شود. در حقیقت رشد استخوان در فک بالا و یا فک پایین باعث به وجود آمدن برجستگی های استخوانی می شود

در جواب به جراحی توده دهان چیست؟ چه می توان گفت :

در جواب به جراحی توده دهان چیست ؟

می توان گفت جراحی توده دهان،روشی است که برای درمان انواع بیماری های دهان مثل کیست، آبسه، آفت دهانی، فیبروم، برجستگی های استخوانی مربوط به فک و … به کار می رود .که با جراحی قابل درمان می باشد.

در حقیقت همان طور که گفته شد توده ‌های دهان انواع مختلفی دارند که یک نوع از آن مضر می باشد و به عنوان سرطان دهان به حساب می‌آید. بنابراین قبل از جراحی و اقدام به درمان، از عارضه نمونه گیری می شود تا به نوع آن پی برد شود. از دستگاه لیزر و یا تیغ جراحی در درمان توده استفاده می شود. که استفاده از لیزر، یکی از روش های بسیار مدرن و پیشرفته می باشد.

بهترین متخصص بیماری های دهان در اصفهان

بهترین جراح توده دهان در اصفهان