جراحی کیست و توده دهانی با لیزر

جراحی کیست و توده دهانی با لیزر بیوپسی یا برداشتن ضایعه (جراحی کیست و توده دهانی با لیزر ) توسط بهترین متخصص بیماری های دهان در اصفهان از لیزر می توان برای برداشتن یک قطعه کوچک از بافت (به نام بیوپسی) استفاده کرد تا بتوان آن را از نظر سرطان بررسی کرد.

استفاده از لیزر در دندانپزشکی

لیزر در دندانپزشکی چگونه کار می کند؟
مزایا و معایب استفاده از لیزر در دندانپزشکی چیست؟
لیزر از سال 1994 در دندانپزشکی برای درمان بسیاری از مشکلات دندانی مورد استفاده قرار گرفت. این روش به دندانپزشکان اطمینان می دهد که محصول یا دستگاه ، استانداردهای ایمنی و کارایی جهانی دارد این لیزرها با لیزرهای سردی که در فتوتراپی برای تسکین سردرد ، درد و التهاب استفاده می‌شوند، متفاوت هستند .

با این حال، برخی از دندانپزشکان از لیزر برای درمان استفاده می کنند :

• پوسیدگی دندان . لیزر برای از بین بردن پوسیدگی داخل دندان و آماده کردن مینای اطراف برای دریافت پر کردن استفاده می شود .
  • بیماری لثه . لیزر برای تغییر شکل لثه ها و حذف باکتری ها در طول روش های کانال ریشه استفاده می شود .
  • بیوپسی یا برداشتن ضایعه (جراحی کیست و توده دهانی با لیزر ) از لیزر می توان برای برداشتن یک قطعه کوچک از بافت (به نام بیوپسی) استفاده کرد تا بتوان آن را از نظر سرطان بررسی کرد. لیزر همچنین برای از بین بردن ضایعات در دهان و تسکین درد آفت استفاده می شود .
  • سفید کردن دندان . لیزر برای سرعت بخشیدن به روش های سفید کردن دندان در مطب استفاده می شود . یک محلول بلیچینگ پراکسید که بر روی سطح دندان اعمال میشود، توسط انرژی لیزر “فعال” می شود که روند سفید شدن را سرعت می بخشد.

لیزر در دندانپزشکی چگونه کار می کند؟

همه لیزرها با انتقال انرژی به شکل نور کار می کنند. هنگامی که لیزر برای اعمال جراحی و دندان استفاده می شود، به عنوان یک ابزار برش یا تبخیر کننده بافتی که با آن در تماس است عمل می کند. هنگامی که در روش های سفید کردن دندان استفاده می شود، لیزر به عنوان یک منبع گرما عمل می کند و اثر عوامل سفید کننده دندان را افزایش می دهد.

مزایا و معایب استفاده از لیزر در دندانپزشکی چیست؟

مزایا لیزر در مقایسه با مته دندانپزشکی سنتی  :

• ممکن است در برخی موارد درد کمتری ایجاد کند، بنابراین نیاز به بیهوشی را کاهش می دهد
  • ممکن است در بیمارانی که از استفاده از مته دندان ناراحت هستند، اضطراب را کاهش دهد
  • در طول درمان بافت نرم، خونریزی و تورم را به حداقل برسانید
  • ممکن است در حین برداشتن حفره، دندان سالم تری را حفظ کند

معایب لیزر عبارتند از:

• لیزر را نمی توان روی دندان هایی که از قبل پرکرده شده اند استفاده کرد.
  • لیزر را نمی توان در بسیاری از روش های دندانپزشکی رایج مورد استفاده قرار داد. به عنوان مثال، لیزر را نمی توان برای پر کردن حفره های واقع بین دندان ها، اطراف پرکردگی های قدیمی و حفره های بزرگی که باید برای روکش آماده کرد، استفاده کرد.
  • علاوه بر این، نمی توان از لیزر برای برداشتن روکش های معیوب یا پرکردگی های نقره ای یا آماده سازی دندان ها برای بریج ها استفاده کرد.
  • حتی زمانی که از لیزر استفاده می‌شود، ممکن است هنوز به مته‌های سنتی برای شکل دادن به پر کردن  و صیقل دادن پرکننده نیاز باشد.
  • لیزر نیاز به بیهوشی را برطرف نمی کند.
  • درمان با لیزر گران تر است هزینه لیزر بسیار بالاتر از مته دندانپزشکی است.