علائم سرطان دهان

تشخیص سرطان دهان در مواقعی که زود مبتلا می شوید اهمیت بالایی دارد ، به همین دلیل دندانپزشکان Dental Associated متعهد می شوند که در هر معاینه معمول بیماران  را از نظر علائم سرطان دهان تحت نظر بگیرند.

علائم سرطان دهان

امتحانات سرطان دهان

با هر معاینه معمول دندانپزشکی ، ما یک معاینه بافت نرم را نیز انجام می دهیم تا به دنبال هر نشانه ای از سرطان دهان باشیم. در طی این معاینات بافت نرم ، اگر احساس توده یا ناهنجاری  کنیم که می تواند نشانه چیز دیگری آزمایشات و درمان های بعدی را شروع می کنیم  .

در فاصله بین معاینات ، و به خصوص اگر شما یک بیمار پر خطر باشید (کسانی که سابقه خانوادگی سرطان دهان دارند ، یا سیگاری هستند یا دخانیات را مصرف می کنند) ، می توانید خودآزمایی کنید تا از نظر علائم سرطان دهان خود را بررسی کنید.

برای این کار ، کافی است با استفاده از یک چراغ قوه به اطراف دهان نگاه کنید و علائم زیر را کنترل کنید. همچنین اگر  در اطراف استخوان فک و ناحیه گردن خود احساس توده های غیرطبیعی کنیدجای  نگرانی است  و  بلافاصله از متخصص بیماری های دهان خود وقت بگیرید تا بیشتر بررسی شود.

علائم و نشانه های سرطان دهان

علائم سرطان دهان می تواند موارد زیر باشد:

• لکه های سفید یا خاکستری زیر و اطراف زبان
  • تکه های سفید یا خاکستری داخل گونه و نزدیک حلق
  • رشد روی لب ها ، لثه ها و سقف دهان
  • برآمدگی در اطراف استخوان فک و ناحیه گردن

انواع سرطان دهان

سرطان دهان بر اساس نوع سلولی که سرطان (کارسینوم) شروع به رشد می کند طبقه بندی می شود.

سرطان سلول سنگفرشی متداول ترین نوع سرطان دهان است که از هر 10 مورد 9 مورد را تشکیل می دهد.

سلول های سنگفرشی در بسیاری از مناطق بدن ، از جمله داخل دهان و پوست وجود دارد.

انواع کمتر شایع سرطان دهان عبارتند از:

• آدنوکارسینوما ، سرطان هایی است که در داخل غدد بزاقی ایجاد می شود
  • سارکوم ، که از ناهنجاری های استخوان ، غضروف ، عضله یا سایر بافت ها رشد می کند
  • ملانوم بدخیم دهانی ، جایی که سرطان در سلولهایی تولید می شود که رنگدانه یا رنگ پوست تولید می کنند (ملانوسیت ها). این ها به صورت تورم های بسیار تیره و لکه دار ظاهر می شوند که اغلب خونریزی می کنند
  • لنفوم ، که از سلول هایی که معمولاً در غدد لنفاوی یافت می شوند ، رشد می کند ، اما همچنین می تواند در دهان رشد کند

چه عواملی باعث سرطان دهان می شوند؟

مواردی که خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد عبارتند از:

• سیگار کشیدن یا استفاده از تنباکو به روش های دیگر مانند جویدن تنباکو
  • نوشیدن الکل
  • عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)  – HPV ویروسی است که باعث زگیل های تناسلی می شود

درمان سرطان دهان

سه گزینه اصلی برای درمان سرطان دهان وجود دارد ، از جمله:

• جراحی برای از بین بردن سلولهای سرطانی ، همراه با اندکی از بافت طبیعی یا سلولهای اطراف برای اطمینان از برطرف شدن کامل سرطان
  • رادیوتراپی – جایی که پرتوهای تابشی به سمت سلولهای سرطانی هدایت می شوند
  • شیمی درمانی – جایی که از داروهای قدرتمند برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می شود

این روش های درمانی اغلب به صورت ترکیبی استفاده می شوند. به عنوان مثال ، جراحی ممکن است یک دوره رادیوتراپی برای جلوگیری از بازگشت سرطان به دنبال داشته باشد.

درمان علاوه بر تلاش برای درمان سرطان دهان ، بر حفظ عملکردهای مهم دهان ، مانند تنفس ، گفتار و غذا خوردن متمرکز خواهد بود. حفظ ظاهر دهان نیز از اولویت های بالا برخوردار خواهد بود.

بهترین متخصص بیماری های دهان در اصفهان دکتر عاطفه توانگر تشخیص و درمان سرطان دهان