لیزر در دنداپزشکی و کاربرد آن :

از فواید کاربرد لیزر در دنداپزشکی لیزر در دندانپزشکی یکی از دستاورد ها و پیشرفت های تکنولوژی در زمینه دانپزشکی می باشد که توانسته به کمک بشر بیاید و جایگزینی بر روش های درمان قدیمی و استفاده از ابزار های سنتی می باشد .
لیزر ها از یک نور استفاده می کنند که در دندان پزشکی این نور مانند یک ابزار برش یا منبع گرما را دارد .
لیزر در دندانپزشکی آسیبی به دندان و لثه نمی زند و اگر از میزان درد آن بخواهید بدانید می توان گفت مقداری خیلی کم از درد را تجربه خواهید نمود .

لیزر بجای بخیه زدن عمل میکند و در کنارش میزان ایجاد عفونت را کاهش داده و باعث تسریع در بازسازی بافت ها می شود .
از دیگر ویژگی هایی که برای استفاده از لیزر در دندانپزشکی وجود دارد این مورد می باشد که بیماران هنگام درمان از درد کمتر و همچنین از صدای کمتری بهره می برند و این موضوع باعث شده که حس بهتری نسبت به درمان دندان و دندان پزشکی پیدا کنند و ترس و واهمه ای نذاشته باشند .
در انجام درمان با استفاده از لیزر پروسه ی دندان پزشکی و برش هایی که دندانپزشک انجام می دهد سریع تر و دقیق تر انجام می شود .
از لیزر ها برا خدمات زیبایی دندان هم استفاده می شود مثل : کانتورینگ لثه و جینجیوکتومی .

لیزر های دندانپزشکی به از دو دسته هستند :

• لیزر های کم توان با توان 0.5 وات : این لیزر ها برای ترمیم بافت های سلولی است و همانند لیزر هایی است که در فیزیو تراپی ها استفاده می شود و از قدرت کمتری برخوردار می باشد .
• لیزر های پر توان با توان بالاتر از 0.5 وات : در جراحی ها و درمان هایی که التهاب بیشتری دارد بکار گرفته می شود .

کاربرد هایی دیگر از لیزر در دندانپزشکی :

• تشخیص میزان پوسیدگی :

با استفاده از لیزر های آرگون و لیزر دایود کم توان امکان پذیر است و تشخیص داده می شود .

• جلوگیری از پوسیدگی دندان :

با کریستاله شدن نفوذ پذیری دندان ها را کم میکند و در نتیجه باعث میشود میکروب ها به داخل دندان وارد نشود .

• تراش دادن دندان با لیزر :

با استفاده از لیزر های اربیوم می توان بافت های سخت و استخوان را با آن شکاف داد .

• سفید کنندگی دندان یا بلیچینگ
• برطرف نمودن حساسیت های دندان و لثه :

برای افرادی که دندان های حساسی دارند برای مثال دندان هایشان هوا می کشد و یا با خوردن مواد غذایی های سرد و گرم احساس ناخوشایندی به آن ها دست می دهد کاربرد دارد .

• عصب کشی :

می توان با استفاده از لیزر عفونت هایی که در دندان قبل دسترسی نیست را ضد عفونی کرده و به ریشه ی دندان دسترسی پیدا کرد .

• جرم گیری :

امروزه از لیزر توسط بهترین متخصص بیماری های دهان در اصفهان دکتر عاطفه توانگر  برای جرم گیری به صورت مستقیم استفاده نمی کنند و بعد از این که با روش های قبلی جرم گیری را انجام دادیم به سراغ ضد عفونی پاکتها می رویم و در آینده ممکن است لیزری تخصصی برای جرم گیری ساخته شود .