وبلاگ
مطالب مفید دندانپزشکیزگیل تناسلی hpv دهانی و راه های پیشگیری و درمان
زگیل دهانی hpv و علائم و درمان

زگیل تناسلی hpv دهانی و راه های پیشگیری و درمان

زمان مطالعه : 7 دقیقه -
65/5 - (65رای)

زگیل دهانی بیشتر از طریق رابطه جنسی دهانی و ارتباط دهان به دهان بین افراد منتقل می‌شود. در واقع هنگام تماس دهانی فرد سالم با دستگاه تناسلی یا دهان فرد آلوده، ذرات ویروس پاپیلومای انسانی موجود در بزاق یا مخاط فرد آلوده از طریق بریدگی یا زخم در دهان یا گلوی فرد سالم، وارد دهان با حلق او می‌شود.

 

زگیل دهانی ، ویروس hpv، زگیل تناسلی، درمان زگیل دهانی، لیزر در درمان زگیل، فتودینامیک تراپی، واکسن زگیل، واکسن گارداسیل، انواع زگیل دهانی. واکسن پاپیلوگارد، عود hpv، درمان ویروس hpv

 

فهرست مطالب مخفی کن

زگیل دهان و بررسی HPV

زگیل در واقع توده‌های برجسته و بی‌علامت می‌باشد که می‌تواند در داخل دهان و یا روی پوست ایجاد شود و عامل ایجاد آن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌باشد.
اکثر افرادی که ازنظر رابطه جنسی با شرکای مختلفی در تماس هستند در دوره‌ای از زندگی خود ممکن است به HPV مبتلا شوند. مهم‌ترین فاکتور خطر ابتلا به زگیل دهانی، داشتن رابطه جنسی دهانی یا تماس دهان به دهان با کسی است که به ویروس HPV مبتلا شده باشد. اکثر افرادی که ازطریق رابطه‌ی جنسی به زگیل مبتلا می‌شوند درصورتی که در حین رابطه‌ی جنسی، رابطه‌ی دهانی نیز برقرار شود احتمال بروز زگیل در ناحیه‌ی دهان و یا حلق وجود دارد.

زگیل دهانی چیست؟

زگیل دهانی به‌صورت برجستگی‌های کوچک معمولاً بی علامت در دهان ظاهر می‌شوند که سطح این برجستگی عمدتاً نمای ناصاف، پاپیلری یا گل کلمی دارد و در برخی موارد شاخک‌های کراتینی به رنگ سفید برروی آن می‌باشند. زگیل‌ها به شکل دسته‌های چندتایی و یا به صورت تکی دیده می‌شوند. رشد آهسته‌ای دارند. در هرجای دهان می‌تواند دیده شود ولی اغلب برروی زبان، کام نرم، سقف دهان و لب‌ها دیده می‌شوند. این ویروس می‌تواند در نقاط مختلف پوست بدن از جمله ناحیه تناسلی، مقعد، کشاله ران و روی انگشتان هم دیده شود.

آیا زگیل دهانی علامت دارد؟


زگیل دهانی اغلب بی‌علامت است، درد و سوزش، خارش و… معمولاً وجود ندارد. بلکه به صورت برجستگی بی‌علامت در دهان ظاهر می‌شود. خیلی از افراد تا مدت‌ها متوجه وجود زگیل دهانی نمی‌شوند چرا که هیچ علامت درد و سوزش ندارند. بعضی از انواع ویروس HPV می‌تواند در آینده به سرطان دهان و حلق تبدیل شود البته اکثر تایپ‌های ویروس HPV بی‌خطر است.


راه انتقال زگیل تناسلی در دهان چیست ؟


زگیل از طریق رابطه‌ی جنسی – دهانی و همچنین ارتباط دهان به دهان بین افراد منتقل می‌شود درواقع هنگام تماس دهانی فرد سالم با آلت تناسلی فرد آلوده، ذرات ویروس HPV می‌تواند منتقل شود. در ضمن مادرانی که به زگیل دهانی و یا زگیل تناسلی مبتلا هستند در دوران بارداری می‌توانند به نوزاد خود به‌خصوص هنگام زایمان طبیعی منتقل کنند.


عامل اصلی زگیل دهانی چیست؟


ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی)


ویروس HPV می‌تواند در بدن ما وجود داشته باشد که اصولاً توسط سیستم دفاعی بدن از بین می‌رود. یک سیستم ایمنی سالم می‌تواند طی 2-1 سال عفونت‌های این ویروس‌ را برطرف کند با این حال برخی از سویه‌های این ویروس از دست سیستم ایمنی بدن فرار می‌کنند و اکثرا به‌صورت زگیل تناسلی و یا دهانی ظاهر می‌شوند.


ویروس HPV چیست؟


ویروس HPV، درواقع DNA ویروس‌هایی هستند که سطح مختلف اپی‌تلیوم پوست و مخاط را آلوده می‌کنند. بیش از 120 نوع ویروس وجود دارد که تایپ 16 و 18 از انواع پرخطر سرطان دهان می‌باشد. متاسفانه آمار آلودگی به ویروس HPV به شدت درحال افزایش می‌باشد و در مردان هم بیشتر از زنان می‌باشد.


آیا ویروس HPV از طریق بوسیدن منتقل می‌شود؟


معمولاً زگیل از طریق بوسیدن معمولی و یا بزاق دهان انتقال پیدا نمی‌کند و بیشتر از طریق رابطه دهانی و آلت فرد مبتلا شده انتقال پیدا می‌کند.
اما در صورتی که زگیل تناسلی بزرگی بر روی لب و یا داخل دهان وجود داشته باشد که سطح آن هم زخمی شده باشد می‌تواند از طریق بوسیدن و یا بزاق دهان منتقل شود.


آیا ویروس HPV ریسک سرطان دهان و حلق را افزایش می‌دهد؟


اکثر انواع ویروس HPV خوش خیم هستند از بین حدود 120 نوع ویروس HPV، 2 نوع 16 و 18 از همه بیشتر احتمال بروز سرطان دهان را افزایش می‌دهند.
اصولا سرطان دهان چندین علت متعدد دارد یکی از آن‌هایی می‌تواند آلودگی دراز مدت به ویروس HPV تایپ 16 و 18 باشد به خصوص سرطان‌های دهانی – حلقی که HPV مثبت بودند، در 90% موارد بیمار آلودگی به ویروس HPV تایپ 16 وابسته است.

آیا در همه افرادی که HPV+ هستند ریسک سرطان دهان افزایش می‌یابد؟

خیر. احتمال درگیری بیشتر از همه به تایپ ویروس HPV بستگی دارد که تایپ 16 بیشترین احتمال سرطان را دارد. و علاوه بر آن عوامل زیر هم موثر می‌باشد.

  • افرادی که شریک‌های جنسی متعدد در طول زندگی خود دارند.
  • داشتن اولین فعالیت جنسی در سنین خیلی پایین
  • سابقه داشتن شریک‌های جنسی هم‌جنس
  • محل ظاهر شدن زگیل در دهان

فاکتورهای خطر ابتلا به زگیل دهانی چیست؟

  • رابطه‌ی جنسی – دهانی
  • داشتن چندین شریک جنسی
  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن الکل
  • سن: از آنجا که تکثیر این ویروس در بدن سال‌ها طول می‌کشد، علائم زگیل دهانی در بزرگسالان بیشتر دیده می‌شوند.

چه علائمی زنگ خطری برای سرطان دهان و حلق هستند؟

  • وجود زخم‌های ‌مزمن و مقاوم در دهان
  • تغییر رنگ‌های بافت نرم دهان به شکل سفید یا قرمز یا حتی سیاه
  • لقی بی‌دلیل دندان‌ها
  • توده‌های برجسته و یا فرو رفته با حاشیه سفید
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی کاهش وزن بدن بدون دلیل گوش درد که در معاینه گوش‌ها سالم هستند
  • مشکل در بلعیدن

 درباره علائم سرطان دهان بیشتر بدانید

 

 

برای رزرو نوبت و مشاوره با مطب تخصصی دکتر عاطفه توانگر جهت درمان قطعی لکوپاکیا دهان و زبان، تماس بگیرید و یا در واتساپ پیام بدهید.

03136650439 - 09130930383

برای پیشگیری از زگیل دهانی چه کنیم؟

  •  استفاده از رابطه جنسی ایمن مثلا استفاده از کاندوم و یا دیگر وسایل پیشگیری کننده.
  •  تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید.
  •  اگر از نظر جنسی فعال هستید حتما از رابطه جنسی ایمن استفاده کنید و مراقبت‌های بهداشتی را انجام بدهید.
  •  اگر با یک شریک جنسی ناآشنا هستید از رابطه دهانی با او خودداری کنید.
  •  برای معاینات دقیق دهان هر شش ماه یکبار چک شوید.
  • واکسن HPV بزنید.

برای تشخیص دقیق و معاینه زگیل دهانی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای معاینه زگیل دهانی، تشخیص دقیق و درمان به موقع بهتر است به متخصص تشخیص بیماری‌های دهان، فک و صورت مراجعه کنید که درواقع دندانپزشکی هستند که علاوه بر دوران عمومی دندانپزشکی، چندین سال در زمینه تخصصی بیماری‌ها و سلامت دهان، آموزش دیدند و به‌طور کامل به بافت‌ها و زوائد دهانی اشراف دارند.

چگونه زگیل دهانی تشخیص داده می‌شود؟

درواقع تشخیص زگیل دهانی با معاینه بالینی انجام می‌شود. بعد از مراجعه بیمار به دندانپزشک متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت، معاینه بافت‌های دهان و زوائد بافتی به‌طور کامل انجام می‌شود و درصورت وجود توده‌ای مشکوک، نمونه برداری انجام می‌شود. توده توسط ایشان به‌طور کامل خارج می‌شود (Excisional Biopsy) و جهت تست PCR به ازمایشگاه فرستاده می‌شود. روش PCR برای ارزیابی ویروس، دقیق‌ترین روش ممکن می‌باشد که در واقع DNA ویروس را بررسی می‌کند و حتی تایپ‌های شایع و پرخطر ویروس را تشخیص می‌دهد.


تشخیص دقیق و درمان زگیل دهانی در مطب تخصصی دکتر عاطفه توانگر انجام می‌گیرد.
جهت رزرو نوبت با شماره‌های زیر تماس بگیرید:
09130930383 – 09910742939


ایا ویروس HPV واکسن دارد؟

بله، یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خطر ابتلا به ویروس HPV، واکسیناسیون می‌باشد. که بهترین آن واکسن گارداسیل 9 می‌باشد.

انواع واکسن گارداسیل

درحال حاضر سازمان FDA، سه نوع واکسن برای ویروس HPV به تایید رسانده است.

  • گارداسیل Gardasil

  • گارداسیل 9

  • سرواریکس Cervarix

واکسن گارداسیل 9 ظرفیتی یکی از جدیدترین انواع واکسن می‌باشد که بدن را در برابر گونه‌های مختلف ویروس HPV مانند 6، 11، 16، 18، 31، 33، 52، 58 و 45 محافظت می‌کند.

بهترین زمان برای تزریق واکسن گارداسیل چه موقع می‌باشد؟

اصولاً پس از ابتلای فرد به بیماری، واکسن گارداسیل تاثیر چندانی نخواهد داشت و تزریق این واکسن در سنین پایین‌تر، پاسخ مناسب‌تری می‌دهد.
بهترین زمان برای تزریق واکسن HPV قبل از شروع فعالیت جنسی و در بازه سنی 14-11 سالگی می‌باشد. این محدوده سنی توسط CDC (سازمان باکتری و پیشگیری بیماری‌های آمریکا) تأیید شده ولی متاسفانه در ایران به درستی رعایت نمی‌شود.

نحوه تزریق واکسن گارداسیل

این واکسن در عضله‌ی بازو تزریق می‌شود. در نوجوانان دختر و پسر در بازه سنی 12-11 سالگی باید با فاصله شش ماه 2 دوز واکسن HPV بزنند اما اگر فرد بعد از سن 15 تا 26 سالگی برای تزریق اقدام کرده است، باید 3 دوز واکسن دریافت کند. بدین صورت که دوز دوم با فاصله یک ماه از دوز اول و دوز سوم با فاصله سه ماه از دوز دوم تزریق می‌شود. سازمان FDA برای مردان و زنانی که تا قبل از 26 سالگی واکسن گارداسیل 9 دریافت نکردند، این واکسن را تا سن 45 سالگی تأیید می‌کند.

برای رزرو نوبت و مشاوره با مطب تخصصی دکتر عاطفه توانگر جهت درمان قطعی لکوپاکیا دهان و زبان، تماس بگیرید و یا در واتساپ پیام بدهید.

03136650439 - 09130930383

راه‌های درمان زگیل دهانی

درمان زگیل‌های دهانی به روش موضعی دشوار می‌باشد و داروهایی مثل اسید سالیسیلیک، ماده کانتاریدین داروهای موثری در درمان زگیل دهانی نیستند. ولی روش‌های جراحی، کرایو درمانی، لیزر و… برای درمان زگیل دهانی مناسب است. یکی از جدیدترین و موثرترین روش درمانی برای زگیل دهانی، (فتودینامیک تراپی با لیزر) می‌باشد که در مقالات گفته شده حتی از عود ویروس HPV هم جلوگیری می‌کند و به‌طور کلی دهان را از ویروس HPV پاک می‌کند.

درمان زگیل دهانی با روش فتودینامیک تراپی با لیزر»

بعد از اینکه توده زگیل دهانی توسط متخصص بیماری‌های دهان برداشته شده و تشخیص ویروس HPV توسط PCR قطعی شد. بیمار می‌تواند از روش فتودینامیک تراپی با لیزر استفاده کند تا تعداد ویروس در دهان به تدریج کم بشود و ریسک عود ضایعه و یا نهفتگی ویروس در محیط دهان و حلق کاهش پیدا کند.
این روش در افرادی که مبتلا به نوع پرخطر HPV به خصوص تایپ 16 و 18 می‌باشند روشی بسیار عالی و معجزه‌آسا می‌باشد چراکه تنها برداشت زگیل دهانی برای درمان کافی نیست و در اکثر موارد ویروس به صورت نهفته در محیط دهان و حلق می‌تواند حضور داشته باشد و ریسک سرطان دهان و حلق را در آینده افزایش می‌دهد.

در روش فتودینامیک تراپی، ابتدا ماده مخصوص فتودینامیک در مخاط دهان آغشته می‌شود سپس نور لیزر با دوزیمتری خاص تنظیم می‌شود و به روش نقطه‌ای در تمام سطح مخاط دهان تابانده می‌شود. این روش باعث می‌شود تا سلول‌های آلوده به ویروس مشخص بشوند و نور لیزر بر این سلول‌ها، اثر کرده و ویروس را از بین می‌برد.

البته که این روش بسیار حساس و دقیق می‌باشد و حتما باید توسط پزشکی که احاطه کامل بر لیزر، دوزیمتری لیزر و متدهای جدید درمانی دارد، انجام شود. روش فتودینامیک تراپی با لیزر، یک روش منحصر به فرد و جدید و خلاقانه در درمان قطعی‌تر ویروس HPV و پاک کردن محیط دهان از این ویروس می‌باشد.


روش درمانی فتودینامیک تراپی با لیزر در مرکز تخصصی دکتر عاطفه توانگر با جدیدترین و موثرترین ماده فتودینامیک انجام می‌گیرد.
جهت رزرو نوبت با شماره‌های زیر تماس بگیرید.
09130930383 – 09910742939


سؤالات متداول درمان زگیل دهانی HPV

در چه افرادی نباید واکسن زکیل دهانی تزریق کنیم؟

  • افراد باردار
  • مادران شیرده
  • افراد با نقص سیستم ایمنی
  • افراد دارای آلرژی نسبت به مخمر

واکسن گارداسیل خارجی بهتر است یا ایرانی؟

نوع خارجی این واکسن کمی نایاب می‌باشد اما واکسن ایرانی که پاپیلوگارد نام دارد نیز می‌تواند بدن را در برابر ویروس 16 و 18 که تایپ‌های پرخطر HPV می‌باشند ایمن کند و قیمت مناسب‌تری دارد.

واکسن HPV را از کجا بخریم؟

این واکسن را می‌توانید با نسخه دندانپزشک متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت، پزشک متخصص زنان و اورولوژی از مراکز بهداشتی و یا هلال احمر تهیه کنید.
هر چندسال یکبار باید واکسن گارداسیل تزریق کرد؟
در صورت دریافت تمامی دوزهای توصیه شده، دیگر نیازی به تکرار این واکسن نیست.

تماس با شماره های مطب
9 صبح الی 9 شب (غیر از روزهای تعطیل)
9 صبـح الـی 9 شب
(غیر از روزهای تعطیل)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو
جدیدترین مطالب