درمان آفت دهان در اصفهان با لیزر

38/5 - (38رای)
فهرست مطالب مخفی کن

آفت دهان چیست؟

آفت دهان یا aphthous ulcer یک بیماری نسبتاً شایع در مخاط دهان می باشد که به شکل زخمهای گرد، قرینه و متعدد می تواند در دهان دیده شود.

علتهای بروز آفت دهان در اصفهان چیست؟

به طور کلی علت دقیق بروز آن هنوز مشخص نیست ولی چند عامل در بروز آفت دخیل می باشد.

• عامل ژنتیکی و داشتن سابقه خانوادگی
  • کمبود آهن،روی کمبود ویتامین B3 یا نیاسین، B9 یا اسید فولیک و کمبود ویتامین B12
  • اختلال عملکرد ایمنی
  • استرس و اضطراب
  • دوران قاعدگی
  • عفونتهای ویروسی به خصوص عفونت دستگاه تنفسی فوقانی
  • حساسیت غذایی و آلرژی
  • حساسیت به برخی از مواد موجود در خمیر دندان یا دهانشویه ها
  • وارد شدن آسیب یا ضربه دهان
  • جویدن یا گاز گرفتن گونه یا لب
  • دندان مصنوعی نامناسب که گیر کافی در دهان ندارد

علائم آفت دهان

• زخمهای آفتی، به شکل زخمهای گرد، متقارن و کم عمق می باشند. معمولاً 2 تا 48 ساعت قبل از بروز آفت احساس سوزش و یا سوزن سوزن شدن در محل زخم وجود دارد.
  • به زخمهای آفتی معمولاً زخمهای سفید یا سفید مایل به زرد با هاله قرمز در اطراف دیده می شود
  • لب و گونه شایعترین ناحیه درگیر هستند البته در زیر زبان، کف دهان، حلق و … هم آفت دیده می شود.
    معمولاً بیشتر افراد تنها یک یا چند زخم آفتی کوچک دارند که علائم خفیف یا متوسط دارد. در صورتی که زخم آفتی بسیار بزرگ می باشد و یا اینکه تعداد آنها خیلی زیاد باشد ممکن است بیمار علائمی مثل تب، تورم غدد لنفاوی هم داشته باشد.

توجه داشته باشید که زخمهای آفت دهان در اصفهان اصلاً واگیردار نیست و به هیچ وجه مشکلی برای سایر افراد خانواده ایجاد نمی کند.

انواع آفت دهان

زخمهای آفتی می توانند به سه دسته تقسیم شوند: مینور (کوچک)، ماژور (بزرگ) و هرپتی فرم

آفت دهان نوع مینور

این نوع شایعترین فرم آفت دهانی است به صورت زخمهای به اندازه حدود 3/0 تا 1 سانتی متر می باشد معمولاً زخمهای آفتی طی یک هفته شروع به خوب شدن می کند و ترمیم زخمها طی 4-10 روز بدون بجا گذاشتن اسکار ترمیم می شود. معمولاً در هر دو 2 تا 6 زخم آفتی می تواند در دهان بیمار وجود داشته باشد.

آفت دهان نوع ماژور

این نوع به صورت زخمهای عمیقی در دهان ایجاد می شود که بزرگتر از 1 سانتی متر بوده و هفته ها تا ماهها باقی می ماند. این زخمها بزرگتر است و درد و سوزش بیشتر دارند و بهبودی آنها ممکن است تا 4 هفته طول بکشد. در موارد شدید، زخمهای عمیق و بزرگ بسیار دردناک هستند و با تکلم و غذا خوردن بیمار تداخل می کنند.

آفت دهان هرپتی فرم

این فرم زخم بسیار نادر هستند در این بیماران، زخمهای آفتی به صورت زخمهای کوچک و خوشه ای در دهان ایجاد می شود که در قسمتهای وسیعی از دهان پراکنده شده اند و معمولاً بیمار درد و سوزش زیادی دارد و درمان این زخمها نیز ممکن است چند هفته طول بکشد. زخمهای آنتی حالت عود کننده دارند یعنی اینکه بیمار در یکسال ممکن است چندین بار دچار زخمهای آفتی دهان شود. به طوریکه زخمها جذب می شوند و دوباره در عرض چند هفته یا چند ماه عود می کنند.

درمان آفت دهان در اصفهان

در کل آفت دهان نیز مانند خیلی از بیماریهای دیگر درمان قطعی ندارد مثلاً یک فرد در طول عمر خود ممکن است چندین بار دچار عفونت آنفولانزا و سرماخوردگی شود. در مورد آفت دهان هم همین طور است چون چندین عامل در بروز آن دخیل است و یک فرد در طول زندگی ممکن است چندین بار به زخمهای آفتی مبتلا بشود. اما در مواقعی که بیمار درد و سوزش بسیار شدیدی دارد و یا اینکه مرتب دچار زخمهای آفتی عود کننده می شود به طوریکه به گفته خود بیمار همیشه در دهانش زخم آفتی هست و یا در مواردی که بیمار دچار زخمهای آفتی ماژور و خیلی بزرگ و عمیق در دهان می شود و هفته ها طول می کشد تا زخم بهبود یابد در این مواد حتماً به درمان نیاز دارد و باید به متخصص بیماریهای دهان فک و صورت مراجعه کند. متخصص بیماری های دهان در واقع دندانپزشکی می باشد که علاوه بر اینکه دوره دکترای عمومی دندانپزشکی را گذرانده، سه سال هم اضافه تر دوره های آموزشی و درمانی در زمینه درمانهای تخصصی زخمهای دهان، توده های دهان، مشکلات فکی گذرانده است و کاملاً به محیط دهان و بیماریهای مخصوص به دهان آشنا می باشد.
در مواردی که آفت دهان نیاز به درمان داشته باشد عمدتاً باید از داروهای استروئیدی به صورت موضعی یا خوراکی و یا حتی تزریق داخل زخم استفاده کرد. در سالهای اخیر با ورود علم لیزر به دندانپزشکی، درمان آفت راحت تر شده. لیزر تراپی (استفاده از لیزر بافت نرم) از روشهای جدید و موثر برای تسکین درد و سوزش آفت می باشد و به بهبودی سریعتر ضایعه کمک می کند.
لینک مستقیم نوبت دهی

درمان آفت دهان با لیزر در اصفهان

در این روش از دایود لیزر یا لیزر بافت نرم دهان کمک می گیریم که طول موج های متفاوتی دارد و پزشک با توجه به تشخیص و صلاحدید خودش طول موج مناسب این کار را انتخاب می کند با قلم های مخصوص داخل دهانی، لیزر به فاصله چند میلی متر کنار زخم آفت قرار می گیرد و در حد چند دقیقه نور لیزر در تمامی نواحی تابش می شود. پرتوهای لیزر به عمق بافت نفوذی می کنند و با ایجاد تحریکات بیولوژیکی، اثر ضد التهاب و ضد دردی که دارند به تسکین و بهبود زخمهای آفت دهان کمک می کنند.
اینکار بدون آسیب رساندن به بافتهای سالم انجام می شود و معمولاً حدود 15 دقیقه به طول می انجامد. بلافاصله بعد از تابش لیزر درد و سوزش بیمار بسیار بهبود می یابد و بعد از چند جلسه، بهبودی کامل زخم حاصل می شود.

مزایای درمان یا تسکین زخم آفت دهان با لیزر چیست؟

خوشبختانه در سالهای اخیر، لیزر در علم دندانپزشکی نیز مانند بسیاری از شاخه های پزشکی، ورود پیدا کرده است و با خاصیت درمانی عالی که دارد روز به روز مورد استقبال افراد زیادی قرار می گیرد. طبق تحقیقات انجام شده لیزر در تسکین علائم آفت دهان و بهبود زخم بسیار مؤثر است.

مزایای درمان آفت دهان با لیزر در اصفهان

• درد را متوقف می کند
  • زمان بهبودی را تسریع می کند
  • درمان لیزر تراپی هیچ عارضه ای ندارد
  • کاملاً بدون درد است
  • نیاز به تزریق ماده بی حسی ندارد
  • هیچ آسیبی به بافتهای اطراف نمی رساند
  • علیرغم مصرف داروهای کورتنی که بسیار پرعارضه می باشد لیزر تراپی خطرناک نیست و بر ارگانهای دیگر تأثیر نمی گذارد معمولاً از عود آفت دهان در همان محل جلوگیری می کند.
  • با وجود اینکه عارضه ای گزارش نشده ولی بهتر است در افراد باردار انجام نگیرد.

آیا آفت دهان با درمان خانگی بهبود پیدا می کند؟

بسیاری از بیماران از روشهای درمان خانگی مانند رب انار، شیرین بیان، جوش شیرین و یا داروهای مسکن بدون نسخه که در داروخانه ها موجود است استفاده می کنند. این روشها شاید تا حدی در کاهش درد و سوزش آفت و دهان مؤثر می باشد. ولی نمی تواند درمان مؤثری برای زخمهای آفتی شدید، عود کننده و بزرگ باشد.

آفت دهان در صورتی که با علائم دیگر همراه باشد می تواند هشداری در جهت تشخیص بیماریهای دیگر باشد؟

اگر بیمار علاوه بر زخمهای آفت دهان دچار علائم دیگر مثل عفونتهای مختلف، درگیری مفاصل، مشکلات روده ای، ضایعات پوستی و … باشد این علائم را باید جدی بگیریم چرا که می تواند زنگ خطری برای تشخیص بیماریهای جدی تر باشد.
مثلاً ویروسهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن مثل ویروس ایدز (HIV)
بیماری سلیاک، بیماری خود ایمن که جنبه ژنتیکی دارد و در این بیماری در اثر مصرف گلوتن روده کوچک دچار آسیب می شود.
کولیت زخمی یا کولیت اولسراتیو بیماری کرون یا دیگر مشکلات روده
بیماری بهجت (behcet’s duese) که بیماری مزمن و التهابی است که علاوه بر زخمهای دهان درگیری ناحیه چشم، تناسلی درگیری پوستی، التهاب مفاصل و علائم دیگر دیده می شود.

چه زمانی به دندانپزشک متخصص بیماری های دهان مراجعه کنیم؟

اگر در سال تنها یکی دو بار به آفت دهان مبتلا می شوید آن هم در حد یکی ـ دو زخم کوچک با درد و سوزش مختصر که بعد از یک هفته حتی بدون درمان هم بهبودی حاصل می شود نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اما اگر مرتباً دچار زخمهای آفتی متعدد می شود به طوریکه تقریباً اکثر مواقع دهان شما زخم می باشد و یا هر بار که دچار آفت دهان می شوید زخمهای آفت به شدت عمیق و بزرگ با درد و سوزش زیاد دارید که چندین هفته تا چندین ماه طول می کشد تا زخم بهبود پیدا کند نیاز به ویزیت توسط متخصصین بیماریهای دهان دارید.
در صورتی که آفت دهان شما با علائم بالینی مثل تب، سردرد، بدن درد، اسهال یا بثورات پوستی، درد مفاصل همراه باشد حتماً برای تشخیص و درمان مشکلتان به پزشک مراجعه کنید. در دهان بیمار علاوه بر آفت می تواند زخمهای جدی و مهم دیگر مثل تبخال، لیکن پلان، یا حتی سرطان دهان ایجاد شود که نمای بالینی مشابه آفت دهان دارد و خیلی از مواقع با آفت دهان اشتباه گرفته می شود لذا در صورتی که زخم دهان شما همراه با سایر علائم مانند تب، لنفادنوپاتی، بثورات همراه باشد یا در صورتیکه چندین ماه درگیر زخم دهان هستید و نه تنها روند بهبودی نداشته بلکه روز به روز بدتر و وسیع تر می شود حتماً حتماً برای پیگیری روند و تشخیص و درمان خود به دندانپزشک متخصصین بیماری های دهان، فک و صورت مراجعه کنید.

آفت دهان با تبخال چه تفاوتی دارد؟

تبخال نیز یکی از زخمهای شایع است که هم می تواند به صورت زخمهایی در داخل دهان بروز کند و هم بر روی لب ایجاد شود و خیلی از مواقع با آفت دهان اشتباه گرفته می شود در صورتیکه علت زخمهای تبخال ویروس است و ویروس به نام ویروس هرپس باعث بروز تبخال در دهان می شود پس به شدت واگیر است در صورتی که آفت دهان اصلاً واگیردار نیست قبل از بروز زخمهای تبخال، بیمار دچار تب شدید، لنفادنوپاتی، ضعف، بی حالی، بدن درد، گلو درد و علائم رایج عفونت روبرو می شود و بعد از 48 ـ 24 ساعت زخمهای دهان بروز می کند که ابتدا به صورت تاول کوچک (وزیکول) می باشد و بعد تبدیل به زخم می شود در صورتی که در زخمهای آفت حال عمومی بیمار خوب است. زخمهای تبخال عمدتاً در لثه ها، کام و مخاط کراتینیزه ایجاد می شود.

تشخیص صحیح و به موقع زخمهای آفت دهان

متأسفانه اکثر مردم از بین صدها زخم و بیماریهای مختلفی که در حیطه ی دهان وجود دارد تنها با واژه آفت دهان آشنا هستند و از این جهت به محض ظاهر شدن زخم، تورم، تغییر رنگ، تغییر شکل و یا حتی وجود توده در دهان، تصور می کنند دچار آفت دهانی شوند. از این رو با استفاده از روشهای سنتی، خود درمانی، داروهای خانگی و با بی توجهی سعی در درمان آن دارند و یا حتی در برخی موارد بیمار دچار سردرگمی می شود و با مراجعه به پزشک نامتخصص در این زمینه و تشخیص و درمان غلط به مشکلات زیادی برخورد می کنند که در برخی موارد عواقب جبران ناپذیری برای بیمار ایجاد می شود. بیماریهای متعدد دیگر مثل قارچ دهان، تبخال، لیکن پلان، پمفیگوس، کیست های دهانی، توده های دهان، خال دهان و یا حتی سرطان دهانی نیز می تواند در دهان ایجاد شود لذا در صورتی که ضایعه دهان شما بیش از دو هفته تا یک ماه در دهان ماندگار بشود. و نه تنها روند بهبودی پیدا نکرده بلکه روز به روز به جاهای دیگر دهان گسترش پیدا کند، در صورتیکه علاوه بر زخمهای دهانی دچار علائم دیگر مانند بی حسی دهان، لقی دندانها، تورم استخوانی، بثورات پوستی، زخمهای ناحیه بینی، ناحیه تناسلی، تب و یا دیگر علائم بودید حتماً به منظور تشخیص زود هنگام و درمان صحیح به دندانپزشک متخصص بیماریهای دهان مراجعه کنید تا در صورت لزوم نمونه برداری، آزمایشات تکمیلی برای بیمار انجام گیرد.

چگونه از بروز آفت دهان پیشگیری کنیم؟

پیشگیری از ابتلا به زخمهای آفت دهان در اصفهان، در کنار بحث درمان بیمار بسیار ارزشمند است با رعایت نکات می توانیم از بروز زخمهای آفتی پیشگیری کنیم.

استفاده از مکملها

در صورت تشخیص کمبود آهن در رژیم غذایی فرد استفاده از قرص آهن، مصرف مکمل زینک (روی) ویتامین های گروه B به خصوص B12 , B6 , B1

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از راهکارهای مهم در پیشگیری از زخم دهان، رعایت بهداشت دهانی و استفاده مرتب و روزانه از مسواک و نخ دندان می باشد از آنجا که سدیم لوریل سولفات ماده مؤثر در بروز زخمهای دهان است بهتر است از خمیر دندان فاقد سدیم لوریل سولفات (SLS) استفاده شود.

از خوردن این خوراکی ها اجتناب کنید

سعی کنید حتی المقدور از مصرف ادویه جات تند و تیز انواع فلفل ها، بادمجان، گوجه فرنگی، کیوی و به طور کلی غذاهای آلرژی، میوه های اسیدی مانند مرکبات اجتناب کنید.

غذاها و مکمل های زیر را بیشتر استفاده کنید

مصرف مواد غذایی سالم مانند میوه جات، سبزیجات، غلات، مواد غذایی سرشار از انواع ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه B ، مواد غذایی سرشار از آهن به پیشگیری از بروز زخمهای دهانی کمک می کند و در صورت کمبود هر کدام از این موارد، مصرف مکملهای آهن، زینک ویتامین های گروه B ، پیشگیری از بروز زخمهای آفتی بسیار مؤثر می باشد.

سطح استرس خود را کاهش دهید

از آنجا که استرس و اضطراب از عوامل موثر در بروز زخمهای دهانی به خصوص آفت دهان می باشد بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و با انجام ورزش، یوگا، مدیتیشن و یا در صورت لزوم مشاوره و دارو درمانی استرس خود را تقویت کنید.

جلوگیری از گاز گرفتن لب و گونه

از آنجا که جویدن و گاز گرفتن بافت نرم دهان می تواند باعث ایجاد زخم شود در صورتیکه لبه تیز دندان و یا پر کردگی نامناسب در دهان بیمار وجود دارد باید اصلاح شود. در صورت داشتن براکت ارتودنسی مراقبت های لازم انجام گیرد چرا که شکستن براکتهای ارتودنسی نیز می تواند باعث بروز زخم دهانی شود.

در این مطلب به سوالات متداول در زمینه درمان آفت دهان با لیزر یا پاسخ داده می شود.