مطالب مفید دندانپزشکیدرمان سوزش دهان و زبان

65/5 - (65رای)

سندرم سوزش دهان

سندروم سوزش زبان

Burning mouth syndrome (BMS)
سندرم سوزش دهان یک حالت بسیار آزاردهنده و نامطلوب است که به‌صورت احساس سوزش، خشکی، خارش، درد ضعیف تا شدید دهان می‌باشد. عوامل ایجاد کننده این سندرم تاکنون به‌طور کامل شناخته نشده است اما پزشکان براین اعتقاد هستند که عوامل روحی – روانی و برخی از فاکتورهای سیستمیک مانند دیابت و چاقی می‌تواند این شکل را تشدید کند.

سوزش زبان ، سوزش دهان، سندرم
سوز ش دهان، سوزش بی علت دهان، از دست رفتن پرز زبان، از دست رفتن حس چشایی زبان، آتروفی زبان، شیار زبان، ترک ترک شدن زبان، درمان سوزش زبان ، لیزر زبان، لیزر دهان، لیزر تراپی دهان، خشکی دهان بی مزه شدن زبان، پرز زبان، درمان لیزر زبان

سندرم سوزش دهان چیست؟ (سندرم BMS)

در واقع در این مورد، بیمار احساس سوزش دهان و سوزش زبان بدون وجود هیچ مشکل بالینی مشخص به شکل پیشرونده و یا عود شونده می‌کند. این بیماری ممکن است هرجای دهان، زبان، لب‌ها، سقف دهان (کام) و سطح داخلی گونه‌ها را درگیر کند که البته بیشتر از همه زبان و سقف دهان اصولاً دچار سوزش می‌شوند. این حالت بیشتر در خانم‌های میانسال به خصوص بعد از یائسگی بروز می‌کنند.

علائم سندرم سوزش دهان چیست؟

• احساس سوزش در زبان، سقف دهان، لب‌ها
  • احساس سوزن سوزن شدن و مور مور شدن دهان
  • تغییرات در حس چشایی زبان
  • احساس طعم تلخی دهان و یا طعم فلزی
  • گاهی از دست دادن حس طعم و مزه

انواع سندرم سوزش دهان و سوزش زبان

سندرم سوزش دهان (BMS) به دو نوع اولیه و ثانویه وجود دارد که هرکدام از این بیماری‌ها علائم خاص خود را دارند.

سندرم سوزش دهان اولیه

در این مواقع هیچ گونه بیماری زمینه‌ای و هیچ گونه ناهنجاری آزمایشگاهی و خونی دیده نمی‌شود ولی بیمار سوزش دهان و زبان دارد. این اختلال می‌تواند مربوط به اختلال در اعصاب حسی محیطی و یا مرکزی باشد و در حقیقت سوزش دهان ایدیوپاتیک نام دارد.

سندرم سوزش دهان ثانویه

در این موارد بیماری‌هایی از جمله خشکی دهان، رفلاکس معده، مشکلات گوارشی، دیابت، استرس و اضطراب، حساسیت‌های غذایی، کمبودهای تغذیه‌ای و… می‌تواند علت سوزش دهان باشد.

چه عواملی با سوزش زبان و سوزش دهان مرتبط می‌باشد؟

• وجود استرس و اضطراب
  • اختلالات هورمونی و یائسگی
  • اختلالات غدد درون ریز مانند دیابت یا کم کاری تیروئید
  • واکنش‌های حساسیتی به مواد غذایی و داروها
  • خشکی دهان
  • وجود بیماری‌های دهانی زمینه‌ای مانند لیکن پلان، زبان جغرافیایی
  • سوء تغذیه، کمبود آهن، روی و ویتامین‌های گروه B
  • ریفلاکس اسید معده
  • تداخلات دارویی مانند داروهای ضد فشار خون

برای تشخیص و درمان سوزش دهان و سوزش زبان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای تشخیص سوزش دهان و سوزش زبان باید به دندانپزشک متخصص تشخیص و بیماری‌های دهان مراجعه کنیم چرا که در این زمینه، دوره تخصصی خود را به‌طور کامل گذرانده‌اند و در طول روز مرتباً با بیمارهایی که مشکلات دهان از جمله زخم دهان، زبان جغرافیایی، سوزش زبان و… دارند مواجه می‌شوند.
کلیه مراحل تشخیص و درمان سندرم سوزش دهان و سوزش زبان در مطب تخصصی دکتر عاطفه توانگر انجام می‌گیرد.

برای مشاوره و رزرو نوبت برای درمان سوزش دهان و سوزش زبان تماس بگیرید و یا در واتس‌اپ پیام بدهید.
تماس:
پیام در واتس‌اپ:

روش‌های تشخیص سندرم سوزش دهان و سوزش زبان

هنگامی که برای بررسی علائم این بیماری به دندانپزشک متخصص تشخیص بیماری‌های دهان مراجعه می‌کنید کلیه آزمایشات لازم در این زمینه انجام می‌شود. البته تشخیص این بیماری عمدتاً به صورت بالینی انجام می‌شود ولی بهتر است تاریخچه کامل پزشکی، معاینات بالینی دهان و بررسی علائم انجام شود.
اصولا در معاینات بالینی دهان هیچگونه زخم فعال، مزمن و یا حاد وجود ندارد. توده‌ای در دهان دیده نمی‌شود. التهاب و خونریزی فعالی وجود ندارد ولی بیمار علائم سوزش دارد. انجام آزمایش‌های خونی کامل، بررسی سلول‌های خونی، ویتامین‌ها، آهن، گلوکز خون، عملکرد تیروئید و هورمون‌ها و… بررسی می‌شود. به منظور بررسی رفلاکس و تشخیص بیماری‌هایی مانند افسردگی و اضطراب انجام می‌شود و در صورت نیاز تصویر برداری مانند CT و MIR انجام می‌شود.

در مواردی که تشخیص بیماری‌های دهان به عفونت‌های قارچی، باکتری و یا بیماری دهان مشکوک می‌شود انجام بیوپسی یا کشت دهان صورت می‌گیرد. و درنهایت پس از معاینات کامل بالینی و تست‌های تکمیلی کامل، تشخیص سندرم سوزش دهان قطعی می‌گردد.

درمان سندرم سوزش زبان

بسته به این که سوزش دهان به صورت اولیه و یا ثانویه بروز می‌کند درمان متفاوت می‌باشد.

درمان سوزش دهان ثانویه

در این موارد، درمان سوزش دهان وابسته به درمان بیماری زمینه‌ای است که باعث سوزش شده است. قطعاً زمانی که بیماری زمینه‌ای کنترل و درمان می‌شود، سوزش دهان و سوزش زبان نیز متوقف می‌شود.

درمان سوزش دهان اولیه

به‌طور کلی چون در این موارد سوزش دهان به صورت ایدیوپاتیک وجود دارد اصولا هیچ راه شناخته شده قطعی برای درمان ندارد و اصولا مصرف داروها اثر درمانی نسبی دارد. داروهایی که عمدتا در درمان سوزش دهان اولیه استفاده می‌شود عبارتند از

دارو های درمان سوزن دهان

• استفاده از محصولات جایگزین بزاق و بزاق مصنوعی
  • دارهای تسکین دهنده درد
  • استفاده از داروهای ضدتشنج مانند کلونازپام
  • مصرف داروهای ضدافسردگی
  • مصرف داروهای مسدودکننده‌ی درد عصبی

دارو درمانی معمولا سوزش دهان بیمار را به‌طور کامل برطرف نمی‌کند و حتی در بعضی بیماران کاملا بی‌تاثیر است.
درحال حاضر بهترین و جدیدترین روش درمانی برای سوزش دهان و سوزش زبان، استفاده از نور لیزر می‌باشد که اصطلاحاً لیزرتراپی دهان گفته می‌شود. این روش در درمان سوزش دهان و سوزش زبان بسیار موثر می‌باشد و در عین حال که به هیچ عنوان عوارض دارویی ندارد در هر سنی قابل استفاده می‌باشد.

درمان سندرم سوزش دهان با لیزر

درمان سندرم سوزش زبان با لیزر

در این روش در واقع از لیزر دایود با سری‌های مخصوص داخل دهان استفاده می‌کنیم. نور لیزر با استفاده از خاصیت فتوبایومدولیشن و خاصیت القا بافتی اثرات التهابی، درد و سوزش علائم عصبی را در بافت دهان، زبان، سقف دهان از بین می‌برد.

این روش با استفاده از طول موج‌های خاص لیزربا دوزیمتری مشخص برای بیماران انجام می‌شود. حداقل بیمار نیاز به 6 تا 12 جلسه لیزر تراپی دارد البته اکثر بیماران در همان مرحله اول به‌طور قابل توجهی بهبود پیدا می‌کنند.

این روش بدون درد، خونریزی و بدون نیاز به بی‌حسی انجام می‌پذیرد. در واقع نور لیزر با خاصیت کاهش تولید واسطه‌های التهابی و فاکتورهای دردزا، آنژیوژنز، رگ‌زایی، افزایش خونرسانی و اب رسانی، بالا بردن آستانه درد در مسیر اعصاب ناحیه زبان و دهان باعث درمان سندرم سوزش دهان، سوزش زبان و ترمیم مخاط دهان می‌شود.نتایج درمانی لیزرتراپی دهان بسیار مطلوب و رضایت بخش هست.

البته به شرطی که پزشک حاذق، تنظیم دوز صحیح و عملکرد دستگاه درست انجام شود. حتی در بیمارانی که سوزش شدید زبان دارند به قدری که همیشه یک کیسه یخ بر روی زبان خود دارند، بهبود قابل توجهی دیده شده است.
این روش لیزرتراپی هیچ عارضه خاصی ندارد و درتمام سنین قابل انجام می‌باشد.
کلیه‌ی خدمات تخصصی لیزرتراپی و درمان سوزش دهان، سوزش زبان در مرکز تخصصی دکتر عاطفه توانگر انجام می‌پذیرد.

تماس:
پیام در واتس‌اپ:

هزینه لیزرتراپی دهان چقدر است؟

هزینه‌ی لیزرتراپی بسته به تعداد جلسات، نوع دستگاه، استفاده از یک یا چند طول موج متفاوت تغییر می‌کند. برای تعیین دقیق قیمت بهتر است بیمار توسط متخصص تشخیص بیماری‌های دهان معاینه و مشاوره شود تا توضیحات کامل به بیمار ارائه گردد.
لیزرتراپی سوزش دهان را در چه افرادی نمی‌توان انجام داد:
به‌طور کلی لیزرتراپی موارد ممنوعیت مطلق ندارد ولی در بیماران زیر بهتر است انجام نگیرد.

چه کسانی نباید لیزر تراپی دهان انجام دهند؟

• بیماران صرع
  • افرادی که حساسیت به نور دارند
  • بیماران با اختلالات انعقادی
  • مبتلایان سرطان و بدخیمی‌های فعال
  • خانم‌های باردار

آیا لیزرتراپی در دندانپزشکی بی‌خطر است؟

در صورتی که لیزرتراپی به روش صحیح با تنظیم درست دستگاه توسط فرد متخصص در این زمینه انجام گیرد، کاملاً بی‌خطر است. لیزر تراپی یا لیزر سرد نه تنها اثر تخریبی بر روی بافت ندارد بلکه به‌طور قابل توجهی، بافت دهان را احیا می‌کند با آب رسانی و خونرسانی بیشتر، اثر بر فاکتورهای التهابی، باعث القا بافتی، ترمیم و سازندگی در بافت آسیب دیده می‌شود.